PM Muhyiddin sertai pemimpin dunia gesa kolaborasi global hasilkan vaksin COVID-19

PM Muhyiddin sertai pemimpin dunia gesa kolaborasi global hasilkan vaksin COVID-19

KUALA LUMPUR, 24 April — Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin malam ini menyertai beberapa pemimpin dunia dalam menggesa kolaborasi global untuk menyegerakan usaha dalam penghasilan vaksin untuk COVID-19 yang telah menjejaskan dunia dengan teruk.

Bercakap pada pelancaran pemecut Akses kepada Peralatan (ACT) COVID-19 dihoskan Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) menerusi tele-sidang yang disiarkan secara langsung, beliau menawarkan sokongan penuh Malaysia terhadap kerjasama global penting itu.

Beliau berkata dunia perlu saling bekerjasama untuk menyegerakan pembangunan dan pengeluaran peralatan dan vaksin serta memastikan akses samarata di peringkat global terhadap teknologi kesihatan penting yang baharu bagi COVID-19.

“Malaysia komited sepenuhnya untuk menjadi sebahagian usaha yang terikat dengan masa ini dan turut serta dalam penghasilan dan pembuatan beberapa peralatan dan vaksin ini sebaik sahaja diperlukan. Dan saya menggesa pemimpin, penderma, sektor swasta dan komuniti saintifik di seluruh dunia untuk menyokong usaha penting ini bagi memenangi perang terhadap COVID-19,” katanya dalam ucapannya.

Menyatakan beliau berbesar hati untuk menyertai seruan penting global itu, perdana menteri menegaskan COVID-19 “telah memberikan kesan terhadap kehidupan kita dan ekonomi global dalam cara yang belum pernah dialami dalam sejarah kehidupan”.

“Satu-satunya cara kita boleh memusnahkan musuh bersama yang tidak kelihatan ini adalah menerusi solidariti dan kerjasama,” katanya.

Program yang disiarkan secara langsung itu, dengan Ketua Pengarah WHO Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus selaku moderator, turut menyaksikan penyertaan Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Antonio Guterres dan Presiden Suruhanjaya Eropah Ursula von der Leyen.

Peserta lain termasuk Presiden Perancis Emmanuel Macron; Presiden Afrika Selatan Matamela Cyril Ramaphosa; Perdana Menteri Sepanyol Pedro Sanchez Perez-Castejon dan Perdana Menteri Itali Giuseppe Conte.

Muhyiddin, yang juga pengerusi Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC), menegaskan tidak pernah berlaku sebelum ini bahawa gesaan jelas untuk memastikan tiada siapa yang tercicir adalah lebih penting berbanding sekarang.

“Dunia perlu saling bekerjasama untuk menyelaraskan usaha kita dan menyegerakan pembangunan peralatan penting untuk menghentikan penularan penyakit ini.

“Peranan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu kekal sebagai satu daripada modaliti terkuat kita untuk membendung pandemik ini dalam cara yang dapat memastikan bahawa senjata dalam perang ini yang kita berjuang boleh sampai kepada setiap orang, di mana sahaja dan dalam waktu sesingkat mungkin” katanya.

Tedros, dalam ucapan alua-aluannya berkata inisiatif itu dilancarkan bagi memastikan setiap orang akan mempunyai akses kepada peralatan yang diperlukan untuk menumpaskan COVID-19.

“Pemecut ACT akan membawa kepada penggabungan kuasa beberapa organisasi untuk bekerja dengan pantas dan berskala. Setiap daripada kita sedang melakukan tugas hebat tetapi kita tidak boleh bekerja secara bersendirian. Kita akan bekerjasama untuk bekerja dalam cara baharu untuk mengenal pasti cabaran dan penyelesaian secara bersama-sama.

“Kita berdepan ancaman yang sama yang kita hanya dapat tumpaskannya dengan pendekatan bersama,” katanya.

Menurut Tedros, sejak Januari tahun ini, WHO telah bekerjasama dengan ribuan penyelidik daripada seluruh dunia untuk mempercepat pembangunan vaksin COVID-19.

“Dunia perlukan peralatan ini dan ia memerlukannya dengan segera. Pengalaman lepas telah mengajar kita bahawa walaupun peralatannya sudah ada tetapi ia tidak diagihkan secara samarata kepada semual. Kita tidak boleh membiarkan ini berlaku,” katanya.

— BERNAMA

CATEGORIES
Share This

COMMENTS

Wordpress (0)
Disqus ( )