Penggulungan Bajet 2022 di Dewan Rakyat hari ini

Penggulungan Bajet 2022 di Dewan Rakyat hari ini

KUALA LUMPUR,. Penggulungan Bajet 2022 oleh kementerian-kementerian berkaitan dijadual berlangsung selama empat hari bermula hari ini.

Menurut aturan urusan mesyuarat, perkara itu akan disusuli selepas sesi pertanyaan-pertanyaan bagi jawab lisan.
Strategi kerajaan dalam menangkis mentaliti kelas ketiga dalam kalangan masyarakat terhadap Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TVET) antara yang menjadi tumpuan di parlimen.

Perkara itu akan ditanyakan Datuk Dr Shahruddin Md Salleh (PH-Sri Gading) kepada Menteri Kanan Pendidikan semasa sesi soal jawab lisan.

Noorita Sual (PH-Tenom) pula meminta Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat menyatakan komitmen pihak kerajaan di dalam memperkenalkan akta gangguan seksual dan apakah garis masa akta tersebut akan dibentangkan.

Isu mesej spam yang mempromosikan perjudian secara dalam talian juga akan ditanyakan Datuk Mohd Nizar Zakaria (BN-Parit) kepada Menteri Komunikasi dan Multimedia.

Mohd Nizar turut bertanyakan sama ada terdapat sebarang penglibatan pengendali syarikat telekomunikasi yang bersekongkol dengan sindiket ini bagi menjual data peribadi pengguna.

Seterusnya, Lim Kit Siang (PH-Iskandar Puteri) meminta menteri kewangan menyatakan sama ada kerajaan berhasrat untuk menambah jumlah perkongsian hasil kerajaan persekutuan dengan kerajaan negeri untuk membolehkan kerajaan negeri mengurangkan kebergantungan kepada hasil penjualan dan penerokaan tanah dalam menampung perbelanjaan.

Ini diikuti dengan pertanyaan Larry Sng Wei Shien (Bebas-Julau) kepada Menteri Pengangkutan apakah rancangan komprehensif kementerian untuk menjadikan servis perkhidmatan e-hailing teksi motosikal sebagai salah sebuah pelengkap perkhidmatan awam yang baharu di negara ini.

Manakala Nga Kor Ming (PH-Teluk Intan) minta Menteri Kewangan menyatakan secara terperinci apakah langkah-langkah yang sedang diambil oleh kerajaan untuk menyelesaikan hutang isi rumah yang kini telah meningkat ke AS$328.7 bilion atau 93.3 peratus KDNK negara.

Rang Undang-undang Perbekalan 2022 (Bajet 2022) dibentangkan Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz pada 29 Oktober lepas.

Sesi perbahasan peringkat dasar Bajet 2022 bermula 1 November lepas.

Dewan Rakyat akan bersidang hingga 16 Disember.

CATEGORIES
TAGS
Share This

COMMENTS

Wordpress (0)
Disqus ( )