Kerajaan yakin dapat kurangkan impak krisis COVID-19 – Perdana Menteri

Kerajaan yakin dapat kurangkan impak krisis COVID-19 – Perdana Menteri

KUALA LUMPUR,. Kerajaan yakin dapat mengurangkan impak krisis COVID-19 berikutan asas ekonomi negara yang kukuh, kepelbagaian struktur ekonomi serta langkah proaktif yang dilaksanakan, kata Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Namun begitu menurutnya, impak sosioekonomi berikutan pandemik dijangka akan berlanjutan sehingga tahun depan.

“Justeru, Belanjawan 2021 akan terus memberi tumpuan untuk menyelamatkan nyawa dan melindungi kehidupan dengan melaksanakan langkah-langkah bagi mengatasi kesan pandemik terhadap ekonomi secara keseluruhan.”

“Insya-Allah, pertumbuhan ekonomi dijangka kembali pulih pada 2021,” kata Muhyiddin dalam kata pengantar Laporan Tinjauan Ekonomi 2021 yang dikeluarkan oleh Kementerian Kewangan hari ini.

Kata pengantar Muhyiddin di dalam laporan itu bertajuk “Menyelamatkan nyawa dan melindungi kehidupan rakyat.”

Beliau berkata, krisis ini telah membuka peluang untuk melihat secara mendalam, menilai semula keutamaan dan menetapkan semula sasaran negara.

“Melangkah ke hadapan, kita akan terus memperkasa dan menyusun semula ekonomi bagi memastikan kemampanan masa depan dan kemakmuran bersama dan kebiasaan baharu. Inilah aspirasi kita untuk memacu ekonomi ke arah trajektori pertumbuhan yang lebih tinggi dan inklusif,” katanya.

Muhyiddin seterusnya menegaskan bahawa kerajaan ini komited berkhidmat untuk rakyat dan memastikan kesejahteraan semua serta menyokong perniagaan untuk terus berkembang.

“Insya-Allah, kita akan dapat mencapai aspirasi ini sekiranya kita semua bekerjasama dengan erat,” kata Perdana Menteri dan menambah, rakyat Malaysia telah berganding bahu dengan beraninya dalam mendepani krisis kesihatan ini.

Sejak awal penularan pandemik ini katanya, kerajaan bertekad untuk “menyelamatkan nyawa dan melindungi kehidupan rakyat.”

“Kerajaan berusaha untuk menanganinya melalui pendekatan yang memfokuskan kepada tiga tonggak iaitu melindungi rakyat, menyokong perniagaan dan akhirnya memperkukuh ekonomi,” katanya sambil melahirkan penghargaan kepada petugas barisan hadapan yang telah menyelamatkan banyak nyawa dan meletakkan sistem penjagaan kesihatan Malaysia sebagai antara terbaik di dunia.

Menurut beliau, ketiga-tiga tonggak itu telah diterjemahkan dalam semua pakej rangsangan ekonomi yang telah dilancarkan sepanjang tahun ini.

Kerajaan katanya, telah melancarkan beberapa siri pakej rangsangan ekonomi merangkumi langkah fiskal dan bukan fiskal berjumlah RM305 bilion.

Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PRIHATIN) berjumlah RM250 bilion telah dilancarkan pada Mac 2020 disusuli dengan PRIHATIN PKS+ bernilai RM10 bilion pada April, manakala pada Jun kerajaan telah mengumumkan Pelan Jana Semula Ekonomi (PENJANA) berjumlah RM35 bilion.

Perdana Menteri berkata, terkini adalah pakej tambahan sebanyak RM10 bilion menerusi Kerangka Inisiatif Tambahan PRIHATIN (KITA PRIHATIN) pada September.

Muhyiddin juga berkata, LAKSANA telah ditubuhkan di bawah Kementerian Kewangan untuk memastikan semua program rangsangan ekonomi dilaksanakan dengan pantas dan memanafaatkan golongan sasar secara berkesan.

–BERNAMA

CATEGORIES
TAGS
Share This

COMMENTS

Wordpress (0)
Disqus ( )