Kampung Budaya tarikan baharu Terengganu

Kampung Budaya tarikan baharu Terengganu

KUALA TERENGGANU,. Industri pelancongan di negeri ini dijangka akan lebih rancak dengan kewujudan produk baharu, Kampung Budaya Terengganu, yang akan dibuka kepada orang ramai selewat-lewatnya Januari tahun depan.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan dan Teknologi Maklumat negeri, Ariffin Deraman berkata Kampung Budaya Terengganu yang terletak berdekatan dengan Muzium Negeri itu mempunyai tujuh buah rumah yang setiap satunya mempunyai keunikan binaan yang tersendiri.

“Kampung budaya ini baharu sahaja diluluskan dalam mesyuarat exco semalam. Di Muzium Negeri ada rumah-rumah tradisional yang asalnya milik muzium tetapi sekarang kita akan asingkan.

“Ia berdekatan dengan beberapa lagi tarikan pelancongan di situ. Mereka (pelancong) boleh pergi ke Taman Tamadun Islam (TTI), muzium dan terus ke kampung budaya,” katanya kepada Bernama pada Khamis.

Katanya sebanyak RM2 juta setahun akan diperuntukkan bagi pelaksanaan muzium tersebut termasuk kos sumber manusia, kelengkapan muzium, pertunjukan kebudayaan dan sebagainya.

“Cuma tahun ini kita telah memperuntukkan RM400,000 untuk persediaan kemudahan asas yang akan digunakan Januari nanti,” katanya.

Katanya bayaran masuk akan dikenakan untuk pengunjung namun Ariffin memberi jaminan harganya lebih rendah berbanding perkampungan budaya yang terdapat di negeri-negeri lain.

— BERNAMA

CATEGORIES
TAGS
Share This

COMMENTS

Wordpress (0)
Disqus ( )